Přeskočit na hlavní obsah

Tajemství hodinového strojku - dílna z LDHV + pozvánka do Letňan

Po delší době jsem se dostala k tomu, abych sem přihodila další článek, mockrát děkuji Petře Sladké, která s námi sdílí hudební křížovku, křížovku i prezentaci k ní naleznete ZDE.



Podělím se s Vámi o jednu z dílen, kterou mnozí z Vás zažili naživo na LDHV, budu vděčná za jakékoli postřehy a zlepšováky:-)


Tajemství hodinového strojku, celou prezentaci k dílně i se zvukovými nahrávkami naleznete ZDE

K této dílně mě inspirovala kniha Muž z hodin, která prolíná několika aktivitami, lze ale pracovat i s jednotlivými nápady a nebo propojit v dlouhodobý projekt.



Motivace - hledání budíku

·      Zavřeme oči a snažíme se zaposlouchat. Slyšíte hodiny? Učitel obchází kruh s budíkem v ruce a nechává děti zaposlouchat do zvuku tikání. Pak budík schová někde ve třídě, nechá děti otevřít oči a jejich úkolem je hodiny najít. Využívám budík za pár korun z Pepca😊 Tato aktivita pomůže zklidnit kolektiv a navodit soustředěnost.

    Rytmizace říkadla:

Rytmicky deklamujeme, připojíme hru na tělo/nástroje/pohyb. Následně vytvoříme rytmický vícehlas v kánonu. Propojíme s poslechem Haydnovy symfonie - deklamujeme do nahrávky.

 

Losujeme obrázky hodin


Jaký zvuk dělají tyto hodiny? Vymezíme prostor jednoho 4/4 taktu. Rozdělíme děti do skupin a necháme je společně vymyslet zvuk k jejich obrázku hodin. Vyslechneme jednotlivé skupiny a propojíme opět v polyrytmii, zvuky hodin opět můžou zaznít za zvuků symfonie.

·     Hodinová židličková - poslech J. Haydn, Hodinová symfonie

   Taky Vás trochu zlobí, že děti dnes téměř neumí číst čas na klasických hodinách? Vyzkoušejte Tuto hru:-)

·   Postavíme židle do kruhu, po vnitřním obvodu rozkládáme číslice (arabské/římské) - vzniknou nám třídní/věžní hodiny, uvnitř kruhu leží kartonové hodinové ručičky.  V kruhu máme o dvě židle méně než dětí, děti chodí v průběhu znějící hudby, v momentě, kdy hudbu učitel zastaví, snaží se, co nejrychleji sednout na židli, dvojice, která si nesedne, má za úkol pomocí ručiček ukazovat čas hodin, který jim sdělí učitel. Pro kontrolu může čas ukazovat učitel na svých papírových hodinách.

 

       Písnička Nový dům

     Píseň je v pentatonice, s dětmi ji doprovázím jednoduchým improvizovaným ostinatem na dlaňové boomwhackery (trubičky z Hudebních nástrojů jinak)


Práce s poslechem Leroy Anderson – The Syncopated clock  

(POZOR V PREZENTACI TRANSPONOVÁNO)

Tento poslech je v rondové formě a patří mezi oblíbené po celém světě.

Hodiny šly dlouhou dobu dobře, ale pak se s nimi něco stalo, poslouchej... (přestaly jít pravidelně)

·        Rapovaní textu do čtvrťových hodnot - učitel má rytmickou představu o tématu A :-) Text má vazbu ke knize Muž z hodin:-)




Hádání tématu, které téma odpovídá rytmicky našemu rapu? Střižené nahrávky najdete ve sdílené prezentaci.

·      Připojíme melodii. Naučíme se jednoduchou písničku, která odpovídá části A ve skladbě The Syncopated Clock.

  

·        Kolikrát se téma ve skladbě objeví? 

  


 Hra s transponovanou nahrávkou. Na část B rychlá škatulata, vyměním nástroj (zvonkohra, metalofon, xylofon, ukulele), na téma C pantomimicky předvádíme “Budíčeeeek!!” (vstáváme od nástrojů a cvičíme, protahujeme se, voláme.

·        Instrumentace/Kánon C. Orff Bim bam bum (Česká Orffova škola I)


Tipy:

     Skupiny – zhudebnění obrazu hodin? (Dalí, tekoucí hodiny)

    Vhodné písničky/skladby k tématu:

     L. Pospíšilová - Čas utíká mezi prsty

     Reiner, Lischka - Hodinářský krámek

     H. Zimmer: Tick Tock 

     Od 18. minuty najdete inspiraci ve videu níže.



I když jsem článek napsala ve zkratce, věřím, že Vám nápady přijdou vhod:-) Něco Vás v této souvislosti napadlo? Máte nějakou osvědčenou aktivitu, která by se k tématu hodila? Budu ráda, když se podělíte. 

Přeji Vám pohodový školní rok a těším se třeba v Letňanech na viděnou:-)  

Orffovské jiskření, tvoření a slavení, na kterém můžete načerpat síly i inspiraci do zimního času. Vaši duši ztiší i naladí Ondřej Tichý, hudebně - výtvarnou dílnou vás provede Monika Václová, písničkami Pavla Jurkoviče vás roztančí a rozezní Markéta Demartini, Jana a Maruška Žižková. Novou inspiraci přinesou i Eva Čermáková a Markéta Pavlíková, s nimiž se setkáme v Letňanech poprvé. Lenka Pospíšilová vám představí nové písničky z druhého dílu ,,Ententýny", kterou na semináři také pokřtíme :-).

Další podrobnosti najdete v přiložené pozvánce. Přihlašovat se můžete prostřednictvím tohoto Google formuláře: https://forms.gle/VNQYTrKMjnjUu8GV9























Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...