Zdravím Vás, dnešní článek bude věnován dílu G. Verdiho.
Motivace: pustím video, kam myslíte, že se dnes vydáme?
Děti znají většinou druhou reklamu, první je spíš pro nás, pamětníky:-)
Ano, vydáme se do Itálie. U jídla chvíli zůstaneme, kromě pizzy je zde totiž velmi oblíbené ještě jedno jídlo, které to je?
Hra špagety
Jde o hru, kdy si stoupneme do kruhu a snažíme se v různých emocích objednat špagety. Do kruhu jde po vyvolání emoce učitelem ten, kdo chce. Pomoci nám mohou emoční kartičky, kterých najdete v šablonách Canvy opravdu velký počet, například ZDE. U stydlivějších kolektivů velmi dobře funguje, když jdou v emoci rovnou všichni najednou, aby nebyl nikdo vystaven pozorování a všichni si mohli svoji emoci prožít naplno bez ostychu.
Hra s emocemi
- poslechni si 4 úryvky skladeb a přiděl každému z nich smajlíkem emoci, seřaď od + k -
- dětem rozdávám proužek s QR kódy pro připomenutí ukázek (nahrávky naleznete i v prezentaci pod článkem
- následně tvoříme dvojice, které musí dojít ke společnému kompromisu, čtveřice, osmice - až ke společnému řešení :-). Aktivita je inspirována publikací Třída v pohodě.
Možná někdo z Vás využije i rozstříhaný komiksový pruh k opeře Rigoletto. Pomocí kouzelné gumy v Canvě můžete podobné texty velmi snadno přeložit a graficky upravit. Originál byl v angličtině.
Aida - poslech s průběhem
- hra s víčky od PET - čtyři barvy, čtyři skupiny
- každá skupina vymyslí svůj osobitý zvuk na jednu dobu
- každému ze symbolů přiřadíme jednu skupinu
- hra podle partitury - pomalu nasucho
- hra s videoprůběhem
- každý ze symbolů může představovat i jeden druh rytmických nástrojů (bubínky, dřívka, tamburínky, vajíčka,...)
- co je soudný den? Upozornit, že se objevuje napříč náboženstvími, nejde pouze o křesťanskou záležitost.
- uvedeme do souvislosti: requiem = mše za mrtvé, v tomto případě zhudebnění mše za mrtvé. Dies Irae je část této mše, která zobrazuje soud nad zesnulými. Pustíme ukázku od G. Verdiho. Vystupujeme do nebe, nebo sestupujeme do pekla? Proč?
- poslechneme dva úryvky, který z nich je obsažen ve skladbě, kterou jsme před chvílí slyšeli?
Téma Montyho Normana z James Bonda - skladba G. Verdiho mu byla velkou přiznanou inspirací, podobně byl údajně skladbou ovlivněn o H. Zimmer (skladbu s motivem jsem však nedohledala)
Téma Verdiho z Dies Irae
- v závislosti na zdatnosti kolektivu můžeme oba motivy porovnat
- využijeme jeden z motivů (v prezentaci, kterou najdete pod odkazem na konci článku najdete i podklad s motivem ve smyčce)
- motiv hrajeme jako ostinato na Orffovy nástroje a snažíme se vymyslet text k Soudnému dni, inspirovat se můžeme českým překladem Dies Irae z Wikipedie
- vznik rapované "mše" :-)
Práce s písni Soudný den, kterou známe od Spirituál kvintet
- píseň lze zpívat jako quodlibet s Drunken sailor
- doprovázíme na Orffovy nástroje
Závěr - hra na tělo
- propojení s poslechem, v úpravě bychom měli poznat úvodní skladbu z reklamy:-)
Další tipy:
Tak to je na chvilku vše, přeji Vám klidné podzimní dny a těším se s mnohými z Vás na setkání v Letňanech 24.-26.11.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/