Přeskočit na hlavní obsah

Alois Hába aneb sdílení od Jarmily Šiřické

Tento článek mi poslala ke sdílení Jarka Šiřická už v listopadu, bohužel se k němu dostávám až nyní, doufám, že Vám také dobře poslouží:-) 

Veškeré materiály, které mi Jarka poslala najdete ke stažení ZDE.




1) Rozdělení do skupin - dle víček od PET lahví nebo dle částí rozděleného obrázku viz níže.

2) Práce na stanovištích - seznámení s osobností A. Háby viz kruhový výcvik pod odkazem.

3) Společná reflexe zjištěných informací.

4) Poslech skladby a improvizovaný doprovod skladby na gumičkovníky, frkačky, chřestidla a jiné netradiční nástroje (které nástroje jsou schopné prezentovat čtvrttón, ..).


5) Hovor o osobě A. Háby - jak si žáci představují osobnost A. Háby, co se jim zdá na jeho životě a díle zajímavé a jaké emoce v žácích jeho hudba vyvolává.

6) Hudební testík - ppt + tabulka (žáci viditelnou fixou křížkují odpovědi, v závěru  dle pokynu učitele naráz lístek zvednou nad hlavu a dle konstelace křížků lze ihned žákovskou práci ohodnotit).

Místo testu mohou žáci vyplnit obrázek skladatele (lze též využít v úvodu hodiny při rozdělení do skupin, ale nemusel by vyjít čas v hodině). Každý člen skupiny dostane část fotky A. Háby a vybarvujeme kruhy. Pak skupina celý obrázek složí.


7) Práce ve skupinách (max. 5 skupin). Obrázky emocí vytvořených pomocí umělé inteligence - každá skupina dostane tři obrázky a charakterizuje je pomocí výrazových prostředků (nejdříve se zaměříme na výtvarné pojmy, ty pak přeneseme do hudební roviny) a emoci pojmenuje.



Skupina si vybere jeden z obrázků a pokusí se ho zhudebnit. Své dílko nahrají na telefon nebo připraví pro vystoupení před třídou - nechávám na volbě žáků.

8) Prezentace děl - skupina předloží tři přidělené obrázky a prezentuje svou hudbu, ostatní skupiny se snaží určit zhudebněný obrázek a také název emoce, která byla takto prezentována. (Hra skupin s využitím Orffova instrumentáře a netradičních nástrojů - gumičkovník, nafouklý balonek, ....)

Pod odkazem výše jsou obrázky i s názvy (pro kontrolu, doporučuji si obrázky očíslovat a legendu dát bokem).  Do skupin názvy nedávám. Pro děti bylo zajímavé zjištění, zda byl jimi název vylosované emoce správně určen.

To je pro tentokrát vše, doufám, že se již brzy dostanu k boomwhackerovým zástěrám, které mám od léta a výborně slouží.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...