Přeskočit na hlavní obsah

Boomwhackers aneb Kdo hraje, ten nezlobí:-)

Aktualizace 21. 11. 2017
Video je z června 2016 ze ZŠ Vinoř, ale dnes se s ním podělila Iveta Koníčková a já ji za to děkuji, třeba také zkusíte.


Tento článek věnuji velmi populárním a užitečným rourám (boomwhackerům), které vám jistě pomohou vnést nový elán do hodin Hv.:-) Když jsme je před třemi lety pořídili do školy (zde), běhali za mnou o přestávkách ti největší "sígři" z 8. a 9. třídy a ptali se, jestli budeme zase hrát na ty roury. Jejich využití je opravdu široké, pokusím se představit co největší škálu činností, při kterých je můžete využít.
1, Rytmika
Používám nejčastěji k rytmickému vícehlasu. Ve škole máme pět sad diatonických boomwhackerů, to znamená, že při rytmickém vícehlasu hrají opravdu všichni a přitom pořizovací náklady nejsou tak vysoké jako při pořízení melodických orffových nástrojů. Neříkám, že je zcela nahradí, ale pokud nejste vybavení, tak do začátku jsou roury dobrým řešením.
Nejoblíbenější vícehlas je tento:
Je třeba začít modelem FF "fšichni fšechno" od nejjednodušších rytmů. Rytmy píši na tabuli nebo nosím na plachtách v podobě barevně napsaných rytmických slabik. Můžete zapojit i tvořivost a vymyslet namísto rytmických slabik slovní spojení odpovídající rytmu.
Většinou stojím před třídou a hrou na ozvěnu, kdy tleskám, pleskám, luskám... po mně třída jednotlivé rytmy opakuje na rytmické slabiky. Poté postupně rozdávám roury po "hlasech" a přidávám po jednom hlase.
Jednotlivé hlasy zní na roury takto:


Výsledek pak může vypadat takto - to je můj inspirační zdroj a opravdu z toho jde taková energie i s dětmi:-)
Ještě nabídnu jednu podobu rytmiky a rytmického zápisu, ale ta počítá s tím, že děti umí číst noty:-)
2, Doprovod písničky
Při doprovodu písničky je nutné začínat od nejjednoduššího ke složitějšímu. Několikrát jsem se setkala s tím, že učitelé odložili boomwhackery, protože jejich žáci napoprvé nezahráli melodii ke zpěvu Kočka leze dírou, přitom si neuvědomili, že hrát melodii je velmi obtížné zejména pro hudební představivost, každé dítě má jen jeden tón z písničky a neumí si představit, jaké je jeho "místo" v písni. Proto je lepší začít jednoduchým ostinatem. Ukážu na písničce Chajaljoč, která se dá mimo jiné skvěle využít při aktivním poslechu Dvořákovy Novosvětské, prý se jí při tvorbě inspiroval:-).
a) jednoduché ostinato na dvou tónech
Po osvojení písničky nejdříve v rytmu přešlapujeme z nohy na nohu, poté hrajeme na tóny D a A.
b) nácvik melodie
Je několik principů, jak se naučit melodii. Pro nečtenáře not i písma se hodí využít přednotového zápisu v podobě barevných čtverečku a obdelníků. Například zápis písně Kočka leze dírou by pak vypadal takto:
Pro čtenáře not je možné využít barevného notového záznamu, jaký naleznete například ve zpěvníku Noty pro Boomwhackers, který můžete zakoupit zde. Složitější zápis využitelný spíše s dětmi, které navštěvují ZUŠ najdete zdarma zde
Já nejčastěji využívám barevný zápis textu, tam jde nácvik nejrychleji:
c) kombinace ostinata, melodie, zpěvu a různé techniky hry na roury (například foukání) může v osmé třídě po jedné hodině nácviku vypadat takto:
d) doprovod "basovou linkou", která se ostinatně opakuje
Využívám například při zpěvu písně Včelka Mája od Nightwork, opakuji ostinato na 4 tónech. (A G F E) viz video:
Podobně lze doprovodit na tónech  CDFGA Don´t worry, be happy.

3, Dadaistické komponování:-)
Velmi zábavná skupinová práce, při které pracuji s pentatonikou (C D F G A). Rozdělím děti do skupin po 5, aby každý mohl hrát na jednu rouru. Do každé skupiny dám pytlíček s nastříhanými barevnými čtverečky a obdélníky (čtverec = ty, obdélník = tá, v barvách boomwhackerů) a papír s rytmickou linkou ve 2/4 taktu. Poté děti losují z pytlíku čtverce a obdélníky a pokládají na papír. Pokud vylosují délku, která se jim již do taktu nevejde, vloží ji do následujícího taktu. Výsledkem je pak jejich vlastní dadaistická skladba, která zní vždycky libě:-)
K prezentaci nám postačí jedna sada boomwhackerů na celou třídu, kterou si skupiny prostřídají, ale ideální je, když má každá skupina svých pět rour.
Tip na Montessori pomůcku - umím si tuto hru představit ve velkém, rytmická linka v podobě suchého zipu na kusovém koberci + barevné polštářky opatřené druhou částí suchého zipu.
Mnoho tipů pro práci s bw nabízí i pan Jaromír Synek na stránkách olomoucké katedry hudební výchovy - soubor naleznete na stránce vlevo (soubor Word) ZDE.

4, Aktivní poslech
Na ten si počkáte do příštího týdne:-) Výborně se pro boomwhackery hodí Ravelovo Bolero...
Boomwhackery za dobrou cenu jsem koupila zde.

Těším se na Vaše komentáře, jsem ráda za emaily, které posíláte. Radost mi udělá i jakákoli reflexe hodiny. Pokud byste dali k dispozic  i nějaké video, mohu ho dodatečně připojit. Bylo by skvělé, kdyby mnou poskytnuté materiály dál žily a vyvíjely se.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...