Přeskočit na hlavní obsah

Taková normální hodina

Tento článek sem dávám zejména proto, že jsem se několikrát setkala s tím, že učitelé, kteří měli učit hudební výchovu si nevěděli rady s uspořádáním hodiny.
Mně se osvědčilo hodinu "rozdělit" na pomyslné tři části, zejména u "velkých" dětí to funguje. 20 min pak věnuji "teorii" (v prezentovaném případě dějinám hudby). 5 minut rytmice s rozezpíváním a posledních 20 min zpěvu s hrou na nástroje.
První dvacetiminutovka:-) 
Často pracuji s pracovním listem, který si děti vlepují do sešitu. To proto, že si myslím, že hudební výchova není předmět, kde by se měly popsat stohy papíru, ale také proto, že jsou děti při takové práci daleko aktivnější než při frontální výuce se zápisem.
Pracovních listů mám nastřádáno 3 šanony:-) Ale neřeším tak každou hodinu, to by zcela jistě brzy omrzelo i největší "Hujery" ze třídy:-)
Jako hudební ukázku můžete použít z CD SPN pro 7. třídu - hudbu afrických domorodců nebo něco podobného z youtube, například https://www.youtube.com/watch?v=NCDp9_o_6-I
Tento pracovní list má přimět děti přemýšlet samostatně, většinou je to hodně "debatní" a příjemná hodina. Všichni mají pocit, že toho už vlastně hodně ví:-)
5 min rytmiky a rozezpívání
Začínám vždy hrou na ozvěnu, kdy hraji na tělo různé rytmy, které mě napadají a třída po mě opakuje, V závěru práce s rytmem rozdělím děti na několik skupin a končíme rytmickým vícehlasem. Je dobré, když všechny rytmy z vícehlasu předtím zazní při hře na tělo. Vícehlas začínám od nejjednoduššího rytmu, vždy předvedu před skupinou, ta poté ostinatně opakuje, postupně přidávám ostatní "hlasy". Pomáhají mi plachty s rytmickými slabikami, které lepím "žvýkačkami" na tabuli, abych je nemusela každou hodinu znovu psát. Kdo má ve třídě techniku, může místo tahání plachet nosit jen "flashku":-)
Tip: zkuste s vybranými dětmi udělat "beatbox" na podobném principu

Rytmiku vystřídáme rozezpíváním. Já většinou volím rozezpívání, kdy vše moduluji hlasem, nikoli od nástroje, mám tak větší "kontrolu" nad třídou. Zde jsem využila k rozezpívání části písně, transponuji podle zdatnosti třídy i mé:-)

Je jasné, že pokud ještě nemají děti návyk, že toto za 5 min nestihnete. Vzdejte se pak rytmického vícehlasu, k tomu se časem dopracujete, chce to čas.

Poslední 20 minutovka
Práce s písní Skoč tam natrhej. Většinou nové písničky prezentuji dětem sama, tuto s kytarou. Pokud máte čas, můžete se ještě zastavit u její "pracovnosti". Jak asi vypadal pohyb, který vykonávali lidé při sběru bavlny? Můžete nechat děti pohyb napodobit.
Pak už společně zpíváme. Nástroje zařazujte postupně. K písničce se vracím v dalších hodinách. K doprovodu je možné využít různých bubínků, používám drumbeny. Nebo třeba jen obyčejné plastové kýble - ty Vám rádi schovají ve školní jídelně a můžou pak hrát úplně všichni - to je potom teprve "hukot" a jste hned "oblíbeni" u svých kolegů, kteří učí v okolních třídách:-) Kýble využívám i při rytmice.
Na závěr mám pro Vás nabídku. Staňte se spoluautory blogu. Ráda budu zařazovat články podle Vaší poptávky. Máte nějaké téma, které neradi v Hv učíte? Sem s ním:-) Pokud žádné návrhy nepřijdou, bude příští příspěvek věnovaný opět aktivnímu poslechu (C. Debussy - Tanec sněhových vloček).

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...