CHCETE PODPOŘIT TENTO BLOG?

Sdílejte své náměty k výuce zasláním na email corkalenka@gmail.com. Pokud je Vám bližší finanční podpora, můžete tak učinit zasláním jakékoli částky na číslo účtu: 1027540618/5500.

Děkuji všem, kteří již tak učinili:-)

úterý 23. října 2018

Malá noční hudba aneb Jak na sonátovou formu + tip na seminář Drum Circles

Tentokrát mám pro Vás jednu klasickou hodinu, kterou jsem dělala opakovaně v sedmých třídách, kde se věnujeme hudebním formám.
Než nabídnu pár aktivit, mám ještě jednu novinku. Často se mě ptáte, proč toho tolik sdílím zdarma, že byste i rádi finančně přispěli, kdyby bylo kam. Pro tyto účely jsem tedy zkusmo zřídila účet. Kdybyste opravdu chtěli blog podpořit, číslo účtu je: 1027540618/6100. Je pravda, že "žrout" času je to velký, ale stále v tom vidím velký smysl a mám pocit, že web pomáhá tam, kde má:-).

Sonátová forma: 
Osvědčilo se mi dělat teorii formou paměťové hry.
a) Rozdám do dvojice zalaminovanou kartu A4 nepopsanou stranou nahoru.
b) Na pokyn otáčí a ve dvojicích si mají během minuty zapamatovat všechny informace z karty.
c) Karty vyberu a požádám, aby si otevřeli sešity a to, co si zapamatovali v heslech zapsali.
d) Dále je vyzvu, aby si představili, že všechny informace jsou součástí zápisu a pokusili se je smysluplně očíslovat, jak si myslí, že budou následovat.
e) Společně si o informacích povídáme a dáváme je do souvislostí.
f) Děti samy tvoří vlastní zápis o sonátové formě

Mám ověřeno, že si informace opravdu pamatují. Tisknu na barevné papíry a laminuji.
Karta:
Schéma:
Pokud máte málo početnou třídu, lze využít i sušenkové schéma, na to jsem se chystala několikrát, ale početnost ve třídě, nový koberec a náklady mě odradily. Ale i obrázek a vypravování původního záměru děti bavilo.
Malá noční hudba - hra na tělo podle grafického záznamu:
Výborně poslouží k dotažení poznatků v praxi.
Před časem mi zaslala Patricie Zrnčíková kopii hry na tělo k Malé noční hudbě, já našla českou videorealizaci. Nabídnu oboje níž. Sama jsem trochu zjednodušila, abychom nemuseli nacvičovat a zároveň splnila práce s poslechem svoji úlohu.:-) Pouštím na smart tabuli a ukazuji políčka.
Střižená hudba ve videu:
Video z realizace:



Na závěr pouštím provedení, které je opravdu krátké, s tím, že hádají, kterou z částí sonátové formy slyší.

Další hodinu pro připomenutí pouštím Eine Kleine World Music v podání Mozart Group a hádáme země proměny.:-)


Původní zápis:

Video s realizací, které jsem našla:


A ještě aktualizace od Olgy Kovaříkové (31.12.2018):




1 komentář:

  1. Tak s tím kobercem tomu naprosto rozumím. :D My jsme do učebny taky pořizovali teď koberce metrážové, takže by asi nikdo neměl radost, kdyby to maestro Já hned podrobil sušenkama. A samozřejmě děcka u toho neohlídáte. Ale jinak je to sušenkové téma super. Taky to občas používáme.. :) Jen teda v učebně bez koberce, kde to můžu po hodině zamést. :)

    OdpovědětVymazat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/