Přeskočit na hlavní obsah

Malá noční hudba aneb Jak na sonátovou formu + tip na seminář Drum Circles

Tentokrát mám pro Vás jednu klasickou hodinu, kterou jsem dělala opakovaně v sedmých třídách, kde se věnujeme hudebním formám.
Než nabídnu pár aktivit, mám ještě jednu novinku. Často se mě ptáte, proč toho tolik sdílím zdarma, že byste i rádi finančně přispěli, kdyby bylo kam. Pro tyto účely jsem tedy zkusmo zřídila účet. Kdybyste opravdu chtěli blog podpořit, číslo účtu je: 1027540618/6100. Je pravda, že "žrout" času je to velký, ale stále v tom vidím velký smysl a mám pocit, že web pomáhá tam, kde má:-).

Sonátová forma: 
Osvědčilo se mi dělat teorii formou paměťové hry.
a) Rozdám do dvojice zalaminovanou kartu A4 nepopsanou stranou nahoru.
b) Na pokyn otáčí a ve dvojicích si mají během minuty zapamatovat všechny informace z karty.
c) Karty vyberu a požádám, aby si otevřeli sešity a to, co si zapamatovali v heslech zapsali.
d) Dále je vyzvu, aby si představili, že všechny informace jsou součástí zápisu a pokusili se je smysluplně očíslovat, jak si myslí, že budou následovat.
e) Společně si o informacích povídáme a dáváme je do souvislostí.
f) Děti samy tvoří vlastní zápis o sonátové formě

Mám ověřeno, že si informace opravdu pamatují. Tisknu na barevné papíry a laminuji.
Karta:
Schéma:
Pokud máte málo početnou třídu, lze využít i sušenkové schéma, na to jsem se chystala několikrát, ale početnost ve třídě, nový koberec a náklady mě odradily. Ale i obrázek a vypravování původního záměru děti bavilo.
Malá noční hudba - hra na tělo podle grafického záznamu:
Výborně poslouží k dotažení poznatků v praxi.
Před časem mi zaslala Patricie Zrnčíková kopii hry na tělo k Malé noční hudbě, já našla českou videorealizaci. Nabídnu oboje níž. Sama jsem trochu zjednodušila, abychom nemuseli nacvičovat a zároveň splnila práce s poslechem svoji úlohu.:-) Pouštím na smart tabuli a ukazuji políčka.
Střižená hudba ve videu:
Video z realizace:



Na závěr pouštím provedení, které je opravdu krátké, s tím, že hádají, kterou z částí sonátové formy slyší.

Další hodinu pro připomenutí pouštím Eine Kleine World Music v podání Mozart Group a hádáme země proměny.:-)


Původní zápis:

Video s realizací, které jsem našla:


A ještě aktualizace od Olgy Kovaříkové (31.12.2018):




Komentáře

  1. Tak s tím kobercem tomu naprosto rozumím. :D My jsme do učebny taky pořizovali teď koberce metrážové, takže by asi nikdo neměl radost, kdyby to maestro Já hned podrobil sušenkama. A samozřejmě děcka u toho neohlídáte. Ale jinak je to sušenkové téma super. Taky to občas používáme.. :) Jen teda v učebně bez koberce, kde to můžu po hodině zamést. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...