Přeskočit na hlavní obsah

J. J. Ryba doplnění od Jany Vaníčkové

Přeji Vám v novém roce hodně zdraví a sdílím nápady Jany Vaníkové k hodině o J. J. Rybovi, mockrát ji za to děkuji. Za rok jako když to najdete:-) Rybovi se věnuje částečně článek ZDE nebo ZDE :-)
Připrava na hodinu J. J. Ryby
Pomůcky:
- Rozstříhané zalaminované životopisy – 4X = puzzle – PŘIPRAVIT NA ZEM NA HROMÁDKY
- žetony s čísly pro rozlosování do 4 skupin – dle počtu žáků
- kelímky s rytmickými slabikami
- okopírované životopisy J.J.Ryby
- PARTITURA
- VYTIŠTĚNÁ TATO PŘÍPRAVA
Cíl: Získání a osvojení si informací o životě J.J.Ryby + poslech a zpěv druhé části Gloria České mše vánoční s doprovodem na kelímky

1) Ukážu několik hesel, ze kterých se pokusíte vydedukovat téma hodiny – zároveň se
pokuste informace zapamatovat – Budou se vám dnes ještě velmi hodit.
(promítnu na plátno tento obrázek – Co bude asi cílem dnešní hodiny?)

2) V tuto chvíli vám dám každému vylosovat jeden žeton, na kterém bude číslo vaší skupiny. Každá skupina si dle čísla najde své puzzle (všichni mají stejné = rozstříhanou, zalaminovanou A4 životopis J.J.Ryby). Jakmile pustím hudbu, dáte se do skládání. Ze složeného obrazu si musíte během cca 4 minut zapamatovat co nejvíce informací – s těmito nabytými znalostmi pak budete soupeřit s ostatními skupinami. PRAVIDLA JASNÁ? Jdu pustit hudbu a vy otáčíte puzzle a začínáte skládat a studovat:



3) Jakmile nějaká skupina složí puzzle, rozdám každému jeden list životopisu, ze kterého se jim bude lépe studovat (ten si pak vloží do sešitu místo zápisu). Nechám čas dle uvážení – max.10 minut, kdy se snaží zapamatovat si o Rybovi co nejvíce. Pak ukončím čas studia, žáci otočí životopisy, ze kterých se učili a začne soutěž nabytých vědomostí: tzn. Začínáme od skupiny č.1 a pravidelně se skupiny střídají až do vyčerpání svých vědomostí. Úkolem je, aby každá skupina, když na ní přijde řada, řekla jednu informaci, kterou se z textu či v úvodu dozvěděla. Pokud skupina neodpoví do 10s, vypadává. Členové skupiny, která zůstane jako poslední = zapamatovali si nejvíce – dostanou 1. – My do konce nikdy nedošli, protože veděli opravdu hodně a celou hodinu jsem této soutěži věnovat nechtěla….ukončila jsem dříve s pochvalou, že jsou skvělí, že vědí více, než jsem doufala.

4) Životopisy  si nechají a vlepí do sešitu.

5) O Jakubu Janu Rybovi už víme vše podstatné, teď zbývá poznat jeho dílo: Nejznámější skladbou je duchovní skladba- to už jsme naťukli….? Ano Česká mše Vánoční, neboli Hej, mistře! Neboli Rybovka. Je to mše, tedy duchovní dílo o zvěstování narození Ježíše Krista a příchodu pastýřů k jesličkám. Je zasazena do českého prostředí, vystupuje zde český lid, a je psána ČESKY – v habsburské monarchii toto velmi neobvyklé. Má 9 částí. Při skládání puzzle a studiu informací zněla 1.část – Kyrie. 

6) Nyní si doprovodíme hrou na kelímky druhou část – Gloria.
KELÍMKY: sedneme si do kruhu, po kruhu pošleme do sebe vložené kelímky: každé dítě si
vezme jeden. ROZKÓDUJEME SLABIKY:

Pojmy: METRUM vs. PULZACE, RYTMUS, DÉLKY NOT
Každý vytleská svůj rytmus – ostatní mohou ozvěnou opakovat. Pak já bouchám dvoudobé metrum na buben a děti vytleskají svůj rytmus – vznikne dlouhá skladba. Doprovod poslechu (případně lze v předchozích hodinách naučit žáky zpívat) hrou na kelímky –
Doprovodíme si tuto partituru - ukážu
Metodika nácviku – dle partitury
a) jednoduché předávání – RAZ DVA = CHYTNU PŘEDÁM = TÁ TÁ
b) chytnu - předám – čtyřikrát poklep prsty (bubnování) na kelímek = TÁ TÁ ty ty ty ty
c) chytnu - předám – dvakrát poklep prsty (bubnování) na kelímek = TÁ TÁ ty ty NIC
d) spojím b)+c)
e) jednoduché předávání po jedné době – TÁ TÁ TÁ TÁ TÁ – BUDE TO 8x
f) ŠESTNÁCTKY = ty ty 16x, kelímek dnem vzhůru a ťukám okraji
g) zase jen předávám po 1 době = TÁ TÁ…..
h) do konce partitury se dané prvky už jen opakují
PUSTÍME HUDBU – 2.ČÁST Rybovky – část Gloria – 2 andělé zvěstují narození Ježíše a já vám budu
napovídat:

Video z realizace najdete ZDE.


Sama bych doplnila ještě o zajímavý dětský projekt:


Také mi velmi dobře fungují živé obrazy, kdy si děti vylosují texty, čtveřice se stejným textem tvoří živý obraz. Texty najdete ZDE. U toho se vždycky hodně pobavíme :-)

Držte se ve zdraví!




1)     


Komentáře

  1. Myslím, že je dobře, že se u nás tradice Jakuba Jana Ryby stále drží. Pro mě je jeho Česká mše vánoční naprostou esencí Vánoc. Nedovedu si představit, že na Štědrý večer nejdu na půlnoční, kde by ji nehráli a neposlechnu si ji v té slavnostní atmosféře. Když jsem dělal v praca Warszawa, tak jsem byl překvapený, jak ho mají rádi Poláci, kteří si byli Mši schopni pustit v práci v kanceláře. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...