Přeskočit na hlavní obsah

Šavlový tanec aneb trochu aktivního poslechu

Díky za včerejší postrčení Olze Kovaříkové a sdílím alespoň malou jednohubku, která funguje napříč věkovými kategoriemi. Jde o aktivní poslech Šavlového tance.

Motivace - proměna roury do hudby - ideálně do střední lyrické části Šavlového tance

Vzhledem k tomu, že v celém hlavním tématu této skladby proznívá tón d, začínám motivaci tím, že děti dostanou do středu kruhu boomwhacker a mají pantomimicky znázornit, v co se může roura proměnit. Můžu zůstat v hudební říši a předvádět různé hudební nástroje, nebo nechat fantazii volný průchod. Do středu vždy vstoupí dítě, které má nápad a ostatní hádají, v co se roura v jeho podání proměnila. Na druhém stupni začínám s předváděním a já připojuji příběh, jak moje dcera chtěla rouru proměnit v koníka, což vzbuzuje úplně jinou představu, které bych se chtěla v hodině vyhnout. Aktivita pak běžela všude bez problému.

Práce s říkadlem

a) říkadlo rytmizuji po verši a děti po mně opakují.

BUM ŠAVLE SI PŘIPRAVÍME,

PAK JE RYCHLE VYTASÍME.

//: BRAŇ SE TROCHU:// 4X

TANEC ŠAVLÍ ROZEHRAJE DEN,

TAK JOOO, TAK JOO.

b) říkadlo promítnu celé na tabuli, nebo je mám napsané na plachtě a tleskáme/dupeme/... na zvýrazněné slabiky

c) snažíme se vymyslet gesto/pohyb na TAK JOO (rozpažení, palce nahoru, výskok,...)

d) říkadlo rytmizujeme v kánonu s nástupem po verši

e) říkadlo rytmizujeme do hudby - ze začátku je vhodné zvolit pomalejší tempo - upravit v nastavení na YouTube.

f) připojíme na zvýrazněné slabiky hru na roury D

g) tvoříme dvojice - které na zvýrazněné slabiky šermují



Celá skladba 

Předehra 4x4 tympány

Téma s říkadlem se objevuje na začátku po 4 opakování, v poslední části skladby se opakuje 3x, na každé opakování můžu při opakovaném poslechu měnit partnera.

Střední část – proměna roury/šavle (housle, dalekohled, pádlo, tužka, miminko, kytara, píšťala, vařečka) - vzpomeneme si na nápady z motivace, které se nám líbili. 

Návrat hlavního tématu - tympány = uteč rychle, uteč rychle PRÁSK, PRÁSK, PRÁSK, PRÁSK – snažíme se rovněž ozvučit na pokyn rourami, uteč rychle, uteč rychle, uteč rychle, uteč rychle, PRÁSK, PRÁSK, PRÁSK, PRÁSK – 3x uteč rychle a hned hl. téma s říkadlem

Návrat hl. tématu, při druhém opakování štronzo pozice, následuje poslední opakování hlavního tématu.

Sestup – všichni padají k zemi - mrtví po boji, jen několik přeživších odbíhá ke zvonkohrám a hraje chromatický postup v závěru 

Skláníme se k chromatice – a hrajeme ji v závěru (zvonky) - cis, dis, fis, gis, ais, cis, dis, fis, g


Tak věřím, že budete mít s tímto poslechem pěkný zážitek.




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...